W spotkaniu udział wzięli m.in. przedstawiciele podmiotów zajmujących się problematyką młodzieży, w szczególności instytucji rynku pracy oraz podmiotów funkcjonujących w systemie edukacji, którzy zadeklarowali udział w grupie tematycznej ds. osób bezrobotnych.
Spotkanie miało charakter warsztatowy. Poprzez różne metody pracy, m.in. dyskusję moderowaną, burzę mózgów, tworzenie mapy myśli czy pracę w grupach wypracowywano zestaw rekomendacji na rzecz osób młodych bezrobotnych.
Uczestnicy spotkania, bazując na swoich doświadczeniach w pracy z osobami młodymi pozostającymi bez zatrudnienia, analizowali przyczyny bezrobocia oraz skutki braku aktywności zawodowej wśród tej grupy osób oraz określali działania zmierzające do poprawy sytuacji osób młodych na rynku pracy. Zważywszy na to, iż grupa młodych osób jest bardzo niejednorodna, zwrócono uwagę na konieczność stosowania zróżnicowanych metod pracy i uelastycznienia oferty skierowanej do tych osób.
Moderator spotkania, korzystając z własnych doświadczeń i dobrych praktyk w pracy z osobami młodymi, zaprezentował metody coachingowe w pracy z osobami młodymi nieaktywnymi zawodowo i zachęcał uczestników spotkania do ich zastosowania. Zaprezentowano model GROW oparty na wyznaczeniu celu działania, osadzeniu obranego celu w rzeczywistości, przeanalizowaniu różnych możliwości działania oraz określeniu czynności, które należy wykonać, aby wyznaczony na początku cel został zrealizowany. Kolejnym narzędziem pomocnym podczas pracy z osobami młodymi jest model koła życia zawodowego, który koncentruje się na wybranych elementach życia zawodowego, wymagających poprawy, dążąc do uzyskania równowagi pomiędzy wszystkimi elementami koła.
Na spotkaniu szczególnie podkreślano, iż w tej grupie osób dużą rolę odgrywają emocje i sposób zarządzania nimi. Dlatego najważniejszym elementem w pracy z osobami młodymi jest właściwa komunikacja z nimi i sposób motywowania ich do działania, m.in. przez stały kontakt i pracę ze specjalistami, w szczególności z psychologiem oraz doradcą zawodowym. Niezbędna jest także chęć współpracy pracowników instytucji rynku pracy z osobami młodymi i aktywne słuchanie ich potrzeb oraz oczekiwań.
Ważnym aspektem w aktywizacji osób młodych jest zrównoważenie ich potrzeb i oczekiwań oraz oczekiwań pracodawców, zmiana postaw społecznych osób młodych od najwcześniejszych etapów edukacji oraz ciągłe dostosowywanie systemu edukacji do zmieniającego się rynku pracy.