Podstawową metodą pracy doradcy zawodowego z indywidualnym klientem jest rozmowa doradcza.
Rozmowa pozwala na uzyskanie niezbędnych informacji o sytuacji klienta, przebiegu jego drogi edukacyjnej i zawodowej, zainteresowaniach i oczekiwaniach związanych z wyborem kierunku kształcenia lub zawodu.
Rozmowa stanowi punkt wyjścia do wspólnego określenia planu dalszego działania. Celem porady indywidualnej - rozmowy doradczej - jest udzielenie pomocy i wsparcia osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji zawodowej.
Rozmowa doradcza przebiega według określonych faz i etapów z wykorzystaniem specjalistycznych metod i technik.
Rozmowa pozwala na uzyskanie niezbędnych informacji o sytuacji klienta, przebiegu jego drogi edukacyjnej i zawodowej, zainteresowaniach i oczekiwaniach związanych z wyborem kierunku kształcenia lub zawodu.
Rozmowa stanowi punkt wyjścia do wspólnego określenia planu dalszego działania. Celem porady indywidualnej - rozmowy doradczej - jest udzielenie pomocy i wsparcia osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji zawodowej.
Rozmowa doradcza przebiega według określonych faz i etapów z wykorzystaniem specjalistycznych metod i technik.
Podczas rozmowy indywidualnej można:
- określić osobiste preferencje i predyspozycje zawodowe za pomocą testów psychologicznych
- odkryć własne talenty, możliwości i cechy osobowości
- opracować indywidualny plan rozwoju zawodowego
- sporządzić dokumenty aplikacyjne
- przygotować się do rozmowy z pracodawcą.
Etapy rozmowy doradczej:
- zdefiniowanie problemu przez klienta
- okreslenie celu porady z punktu widzenia klienta i doradcy
- zawarcie umowy doradczej
- analiza deficytu informacji
- faza diagnostyczna
- wypracowanie alternatyw postępowania
- sformułowanie indywidualnego planu działania.
Doradcy zawodowi i psychologowie mogą za zgodą klienta stosować w trakcie rozmowy różnego rodzaju testy: osobowości, preferencji i predyspozycji zawodowych.
Poradnictwo indywidualne na odległość polega na kontakcie doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania problemu zawodowego przez telefon lub
z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych.
Testy psychologiczne stosowane w poradnictwie zawodowym:
Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych
Narzędzie używane do diagnozowania obszarów zainteresowań zawodowych. Umożliwia określenie, w jakich dziedzinach osoba najefektywniej będzie wykonywała swoją pracę oraz jaki rodzaj pracy sprawi jej największą satysfakcję.
Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji
Kwestionariusz pozwalający na diagnozę preferencji w zakresie zainteresowań typami czynności oraz warunków pracy. Umożliwia wygenerowanie listy preferowanych i odradzanych zawodów. Szczególnie polecany dla uczniów i absolwentów szkół.
Inwentarz Osobowości NEO-PI-R
Kwestionariusz stosowany do diagnozy cech osobowości, używany do celów klinicznych,
w doradztwie zawodowym oraz rekrutacji i selekcji pracowników. Określenie wymiarów osobowości, zwłaszcza w połączeniu z diagnozą preferencji zawodowych umożliwia wskazanie najbardziej optymalnego dla danej osoby środowiska pracy.
Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS
Służy jako narzędzie w badaniach kwalifikacyjnych na określone stanowiska pracy w zawodach, które wymagają większej niż przeciętna odporności na stres (np. policjanci, strażacy, wojskowi, kadra zarządzająca).
Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu
Określenie cech temperamentu umożliwia dopasowanie osoby do stanowiska pracy tak, aby pracę wykonywała w sposób efektywny i czerpała z niej satysfakcję.
Test Uwagi i Spostrzegawczości
Służy do badania koncentracji, uwagi i spostrzegawczości. Wykorzystywany w procesie wyboru zawodu w dziedzinach wymagających korzystania z informacji wzrokowych i reagowania na najdrobniejsze nawet zmiany w polu widzenia (np. kierowcy, operatorzy maszyn, kontrolerzy produkcji, pracownicy laboratoriów analitycznych).
Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS
Kwestionariusz może być stosowany do diagnozy kompetencji komunikacyjnych, umiejętności pracy z ludźmi i odnalezienia się w sytuacjach ekspozycji społecznej oraz asertywności (np. obsługa klienta, sprzedaż). Szczególnie przydatny w odniesieniu do zawodów związanych
z niesieniem pomocy innym ludziom oraz obsługą klienta.