Neuroróżnorodność w edukacji i miejscu pracy – inspirujące wydarzenie już za nami!

Print Drukuj

Konferencja „Neuroróżnorodność w edukacji i miejscu pracy” odbyła się 10 kwietnia 2025 roku w Centrum Kongresowym Targów Kielce z udziałem przedstawicieli instytucji publicznych, organizacji wspierających osoby neuroróżnorodne oraz środowiska edukacyjnego i biznesowego. Uroczystą inaugurację przeprowadziła Aleksandra Marcinkowska, podkreślając znaczenie tworzenia otwartego środowiska dla osób neuroatypowych. W wystąpieniach Bernadetty Bieszczanin oraz Weroniki Tomiak omówiono wyzwania, z jakimi borykają się osoby neuroróżnorodne.

Panel dyskusyjny z udziałem Anny Miernik-Borek skupił się na przezwyciężaniu barier, takich jak edukacja włączająca i zmiany w procesach rekrutacyjnych. Dr Anita Garbat moderowała sesję, sprzyjając wymianie doświadczeń. Uczestnicy zapoznali się z praktykami wspierania osób neuroatypowych oraz ich wpływem na innowacyjność organizacji.

Edukacja włączająca była kluczowym tematem debaty, z naciskiem na znaczenie równości szans i integracji w funkcjonowaniu dzieci w edukacji. Konferencja podkreśliła, że neuroróżnorodność jest cennym zasobem we współczesnym świecie pracy.

10 kwietnia 2025 roku w Centrum Kongresowym Targów Kielce odbyła się konferencja pt. „Neuroróżnorodność w edukacji i miejscu pracy”.

Wśród uczestników wydarzenia znaleźli się przedstawiciele: instytucji publicznych, organizacji wspierających osoby neuroróżnorodne, środowiska edukacyjnego, sektora kultury, sektora biznesu oraz osoby neuroróżnorodne.

W imieniu Pani Marszałek Województwa Świętokrzyskiego Renaty Janik, konferencję uroczyście zainaugurowała Aleksandra Marcinkowska – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach, która w swoim wystąpieniu podkreśliła wagę działań na rzecz tworzenia bardziej otwartego, sprawiedliwego i wspierającego środowiska edukacyjnego oraz rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób neuroróżnorodnych.

W gronie prelegentek znalazły się Bernadetta Bieszczanin – psycholog oraz ekspertka ds. neuroróżnorodności w środowisku biznesowym – oraz Weronika Tomiak, prezeska Fundacji „Neuroróżnorodni”. Ich inspirujące wystąpienia spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników i stały się punktem wyjścia do dalszej, pogłębionej dyskusji.

Druga część konferencji poświęcona była panelowi dyskusyjnemu, w którym – obok prelegentek – udział wzięła również Anna Miernik-Borek, reprezentująca Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, która od lat aktywnie działa na rzecz społecznej i zawodowej aktywizacji osób z niepełnosprawnościami. Rozmowa skoncentrowana była wokół wyzwań, z jakimi mierzą się osoby neuroatypowe, oraz sposobów ich przezwyciężania – począwszy od edukacji włączającej, poprzez zmiany w procesach rekrutacyjnych, aż po konkretne, praktyczne rozwiązania wdrażane w polskich firmach
i instytucjach.

Całość wydarzenia poprowadziła dr Anita Garbat z Zakładu Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, tworząc atmosferę sprzyjającą otwartemu dialogowi, wymianie doświadczeń i wspólnemu poszukiwaniu realnych rozwiązań.

W trakcie wydarzenia uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najlepszymi praktykami w zakresie wspierania osób neuroatypowych oraz dowiedzieć się, w jaki sposób neuroróżnorodność może stanowić realną wartość dla współczesnych organizacji. Eksperci podkreślali, że otwartość na różnorodne style myślenia i funkcjonowania przekłada się nie tylko na większą inkluzyjność, ale również na innowacyjność i efektywność zespołów.

Szczególne miejsce w programie konferencji zajęła edukacja włączająca – kluczowy element wspierania rozwoju osób ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi. Uczestnicy debaty zwracali uwagę, że umożliwienie dzieciom i młodzieży funkcjonowania w ogólnodostępnych placówkach oświatowych to krok w stronę budowania społeczeństwa opartego na równości szans, integracji i pełnym uczestnictwie w życiu społecznym.