W dniach 16–17 października 2025 r. odbyła się trzecia wizyta pozaregionalna w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”. Tym razem członkowie WZK odwiedzili Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (UMCS) – uczelnię, która od lat konsekwentnie realizuje ideę Lifelong Learning poprzez nowoczesne formy nauczania, otwartość na współpracę i innowacje edukacyjne.
Wizyta miała charakter warsztatowo-edukacyjny i stanowiła okazję do zapoznania się z dobrymi praktykami w zakresie upowszechniania idei uczenia się przez całe życie (LLL). Uczestnicy spotkania wysłuchali serii prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli UMCS, w tym m.in.:
- „UMCS – Uniwersytet otwarty na współpracę i innowacje”,
- „Mikropoświadczenia – praktyczne wsparcie uczenia się przez całe życie”,
- „E-kursy UMCS” – uczelniana platforma e-learningowa,
- „Popularyzacja nauki w praktyce – jak działa Program Szkół Partnerskich UMCS”.
Szczególne zainteresowanie wzbudziła tematyka mikropoświadczeń, które umożliwiają elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb potwierdzanie zdobytych kompetencji – kluczowe narzędzie wspierające osoby uczące się na różnych etapach życia zawodowego. Zaprezentowano również przykłady e-learningowych rozwiązań UMCS, które łączą tradycyjne nauczanie z nowoczesnymi technologiami, pozwalając na rozwój kompetencji cyfrowych i miękkich w formule online.
Podczas wizyty uczestnicy mieli także możliwość poznania praktycznych aspektów wdrażania idei Lifelong Learning poprzez działania promujące naukę i współpracę między uczelnią a szkołami – w ramach Programu Szkół Partnerskich UMCS. Spotkanie pokazało, że popularyzacja nauki może być skutecznym sposobem wspierania postaw otwartości, ciekawości poznawczej i ciągłego rozwoju – zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli.
W programie znalazły się również elementy pozwalające uczestnikom zobaczyć, jak uczelnia włącza się w procesy kształcenia praktycznego: symulacja procesu sądowego na Wydziale Prawa i Administracji, prezentacja laboratorium neuroedukacji czy wizyta na strzelnicy uniwersyteckiej.
Wizyta w Lublinie była inspirującym przykładem tego, jak uczelnie wyższe mogą wspierać ideę uczenia się przez całe życie, rozwijać sieci współpracy oraz promować innowacyjne podejście do edukacji – oparte na otwartości, technologii i współdziałaniu różnych środowisk.
