W dniach 16–17 października 2025 r. odbyła się trzecia wizyta pozaregionalna w ramach projektu dotyczącego kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie, zorganizowana na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Uczelnia ta realizuje ideę Lifelong Learning poprzez nowoczesne metody nauczania i innowacje edukacyjne. Wizyta miała charakter warsztatowo-edukacyjny, w trakcie której przedstawiono dobre praktyki dotyczące uczenia się przez całe życie.

Uczestnicy wysłuchali prezentacji dotyczących otwartości uczelni na współpracę, mikropoświadczeń jako wsparcia uczenia się, platformy e-learningowej UMCS oraz Programu Szkół Partnerskich. Szczególne zainteresowanie wzbudziła tematyka mikropoświadczeń, które umożliwiają elastyczne potwierdzanie zdobytych kompetencji. E-learningowe rozwiązania UMCS łączą tradycyjne nauczanie z nowoczesnymi technologiami.

Uczestnicy poznali również praktyczne aspekty wdrażania idei Lifelong Learning poprzez promocję nauki i współpracę z szkołami. Spotkanie pokazało, że popularyzacja wiedzy wspiera rozwój postaw otwartości wśród uczniów i nauczycieli.

Program wizyty obejmował również symulację procesu sądowego, prezentację laboratorium neuroedukacji oraz wizytę na strzelnicy uniwersyteckiej. Wizyta w Lublinie wykazała, jak uczelnie mogą wspierać uczenie się przez całe życie oraz rozwijać współpracę i innowacje w edukacji.

W dniach 16–17 października 2025 r. odbyła się trzecia wizyta pozaregionalna w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”. Tym razem członkowie WZK odwiedzili Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (UMCS) – uczelnię, która od lat konsekwentnie realizuje ideę Lifelong Learning poprzez nowoczesne formy nauczania, otwartość na współpracę i innowacje edukacyjne.

Wizyta miała charakter warsztatowo-edukacyjny i stanowiła okazję do zapoznania się z dobrymi praktykami w zakresie upowszechniania idei uczenia się przez całe życie (LLL). Uczestnicy spotkania wysłuchali serii prezentacji przygotowanych przez przedstawicieli UMCS, w tym m.in.:

  • „UMCS – Uniwersytet otwarty na współpracę i innowacje”,
  • „Mikropoświadczenia – praktyczne wsparcie uczenia się przez całe życie”,
  • „E-kursy UMCS” – uczelniana platforma e-learningowa,
  • „Popularyzacja nauki w praktyce – jak działa Program Szkół Partnerskich UMCS”.

Szczególne zainteresowanie wzbudziła tematyka mikropoświadczeń, które umożliwiają elastyczne i dostosowane do indywidualnych potrzeb potwierdzanie zdobytych kompetencji – kluczowe narzędzie wspierające osoby uczące się na różnych etapach życia zawodowego. Zaprezentowano również przykłady e-learningowych rozwiązań UMCS, które łączą tradycyjne nauczanie z nowoczesnymi technologiami, pozwalając na rozwój kompetencji cyfrowych i miękkich w formule online.

Podczas wizyty uczestnicy mieli także możliwość poznania praktycznych aspektów wdrażania idei Lifelong Learning poprzez działania promujące naukę i współpracę między uczelnią a szkołami – w ramach Programu Szkół Partnerskich UMCS. Spotkanie pokazało, że popularyzacja nauki może być skutecznym sposobem wspierania postaw otwartości, ciekawości poznawczej i ciągłego rozwoju – zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli.

W programie znalazły się również elementy pozwalające uczestnikom zobaczyć, jak uczelnia włącza się w procesy kształcenia praktycznego: symulacja procesu sądowego na Wydziale Prawa i Administracji, prezentacja laboratorium neuroedukacji czy wizyta na strzelnicy uniwersyteckiej.

Wizyta w Lublinie była inspirującym przykładem tego, jak uczelnie wyższe mogą wspierać ideę uczenia się przez całe życie, rozwijać sieci współpracy oraz promować innowacyjne podejście do edukacji – oparte na otwartości, technologii i współdziałaniu różnych środowisk.

Informacje o publikacji dokumentu