Nagłówek

Poradnictwo zawodowe

Wydawca treści

Poradnictwo indywidualne

Podstawową metodą pracy doradcy zawodowego z indywidualnym klientem jest rozmowa doradcza.

Rozmowa pozwala na uzyskanie niezbędnych informacji o sytuacji klienta, przebiegu jego drogi edukacyjnej i zawodowej, zainteresowaniach i oczekiwaniach związanych z wyborem kierunku kształcenia lub zawodu. 

Rozmowa stanowi punkt wyjścia do wspólnego określenia planu dalszego działania. Celem porady indywidualnej - rozmowy doradczej - jest udzielenie pomocy i wsparcia osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji zawodowej.

Rozmowa doradcza przebiega według określonych faz i etapów z wykorzystaniem specjalistycznych metod i technik.
 

Podczas rozmowy indywidualnej można:

 
  1. określić osobiste preferencje i predyspozycje zawodowe za pomocą testów psychologicznych
  2. odkryć własne talenty, możliwości i cechy osobowości
  3. opracować indywidualny plan rozwoju zawodowego
  4. sporządzić dokumenty aplikacyjne
  5. przygotować się do rozmowy z pracodawcą.  
 

Etapy rozmowy doradczej:

 
  1. zdefiniowanie problemu przez klienta
  2. okreslenie celu porady z punktu widzenia klienta i doradcy
  3. zawarcie umowy doradczej
  4. analiza deficytu informacji
  5. faza diagnostyczna
  6. wypracowanie alternatyw postępowania
  7. sformułowanie indywidualnego planu działania.
Doradcy zawodowi i psychologowie mogą za zgodą klienta stosować w trakcie rozmowy różnego rodzaju testy: osobowości, preferencji i predyspozycji zawodowych.

Poradnictwo indywidualne na odległość polega na kontakcie doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania problemu zawodowego przez telefon lub
z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych.
 

Testy psychologiczne stosowane w poradnictwie zawodowym:

 

Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych


Narzędzie używane do diagnozowania obszarów zainteresowań zawodowych. Umożliwia określenie, w jakich dziedzinach osoba najefektywniej będzie wykonywała swoją pracę oraz jaki rodzaj pracy sprawi jej największą satysfakcję.
 

Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji


Kwestionariusz pozwalający na diagnozę preferencji w zakresie zainteresowań typami czynności oraz warunków pracy. Umożliwia wygenerowanie listy preferowanych i odradzanych zawodów. Szczególnie polecany dla uczniów i absolwentów szkół.
 

Inwentarz Osobowości NEO-PI-R


Kwestionariusz stosowany do diagnozy cech osobowości, używany do celów klinicznych,
w doradztwie zawodowym oraz rekrutacji i selekcji pracowników. Określenie wymiarów osobowości, zwłaszcza w połączeniu z diagnozą preferencji zawodowych umożliwia wskazanie najbardziej optymalnego dla danej osoby środowiska pracy.
 

Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS


Służy jako narzędzie w badaniach kwalifikacyjnych na określone stanowiska pracy w zawodach, które wymagają większej niż przeciętna odporności na stres (np. policjanci, strażacy, wojskowi, kadra zarządzająca).
 

Formalna Charakterystyka Zachowania - Kwestionariusz Temperamentu


Określenie cech temperamentu umożliwia dopasowanie osoby do stanowiska pracy tak, aby pracę wykonywała w sposób efektywny i czerpała z niej satysfakcję.
 

Test Uwagi i Spostrzegawczości


Służy do badania koncentracji, uwagi i spostrzegawczości. Wykorzystywany w procesie wyboru zawodu w dziedzinach wymagających korzystania z informacji wzrokowych i reagowania na najdrobniejsze nawet zmiany w polu widzenia (np. kierowcy, operatorzy maszyn, kontrolerzy produkcji, pracownicy laboratoriów analitycznych).
 

Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS


Kwestionariusz może być stosowany do diagnozy kompetencji komunikacyjnych, umiejętności pracy z ludźmi i odnalezienia się w sytuacjach ekspozycji społecznej oraz asertywności (np. obsługa klienta, sprzedaż). Szczególnie przydatny w odniesieniu do zawodów związanych
z niesieniem pomocy innym ludziom oraz obsługą klienta.