Dłużnik Funduszu może wystąpić do dysponenta Funduszu za pośrednictwem marszałka województwa, a w jego imieniu do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U.2018.1433 j.t. ze zm.) z wnioskiem o:
- określenie warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożenie na raty, odroczenie terminu spłaty należności,
- odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności,
- umorzenie w całości lub w części należności Funduszu.
Do wniosku powinny być dołączone dokumenty (potwierdzające wskazane we wniosku okoliczności), wymienione w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2017 r. w sprawie rodzajów dokumentów i informacji wymaganych do rozpatrzenia wniosku o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz.U. 2017.2007 j.t.).
W zależności od spełnienia poszczególnych ustawowych przesłanek, świadczących o nieściągalności należności Funduszu procedura w sprawie określenia warunków zwrotu, odstąpienia od dochodzenia zwrotu należności lub umorzenia należności Funduszu może być wszczęta na wniosek:
- dłużnika Funduszu za pośrednictwem marszałka województwa (a w jego imieniu dyrektora WUP)
- marszałka województwa (a w jego imieniu dyrektora WUP) z jego inicjatywy,
i tak:
- Dłużnik Funduszu może złożyć wniosek, o którym mowa w:
- art. 23 ust. 9a ustawy o określenie warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożenie na raty, odroczenie terminu spłaty należności, odstąpienie w całości lub w częściod dochodzenia zwrotu należności, lub umorzenie w całości lub w części należności Funduszu.
- 23a ust. 1 ustawy o wyrażenie zgody na objęcie układem wierzytelności Funduszu (jeżeli wobec dłużnika prowadzone jest postępowanie restrukturyzacyjne),
- 23a ust. 3 ustawy o zawarcie porozumienia w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności, w szczególności o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności.
- Wojewódzki Urząd Pracy (w imieniu marszałka województwa) może także z własnej inicjatywy (po wyczerpaniu całej procedury windykacyjnej) wystąpić do dysponenta Funduszu - ministra właściwego do spraw pracy z wnioskiem, o którym mowa w:
- art. 23 ust. 9 o odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzenie w całości lub w części należności Funduszu.
Treść ustawowych przesłanek oraz rodzaj dokumentów i informacji wymaganych do rozpatrzenia wniosku o określenie warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności lub odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, umorzenie w całości lub w części należności Funduszu przedstawia się następująco:
- Art. 23. ust. 3. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może: określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należność, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości, jeżeli podjęcie takiej decyzji przez dysponenta Funduszu:
1) prowadzi do odzyskania zwrotu wyższej kwoty niż gdyby takiej decyzji nie podjęto (art. 23 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy).
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:
|
2 | analiza wykazująca, że deklarowana kwota wpłaty przez dłużnika Funduszu spowodowałaby korzystniejszą sytuację Funduszu niż w przypadku wszczęcia postępowania sądowego i poniesienia kosztów sądowych lub w drodze przymusowego dochodzenia zwrotu w postępowaniu egzekucyjnym, wraz z oświadczeniem dłużnika Funduszu zawierającym uprawdopodobnienie zaspokojenia należności Funduszu w wyższym stopniu, |
3 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule,(gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania). |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika opis stanu faktycznego, swoje stanowisko oraz opinię prawną. |
lub
2) dochodzenie zwrotu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonej kwoty (art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy)
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:
|
2 | analiza wykazująca, że dochodzenie zwrotu należności Funduszu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonych kwot, z wyliczeniem rzeczywistych kosztów, które należałoby ponieść w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym, |
3 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania). |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika opis stanu faktycznego, swoje stanowisko oraz opinię prawną. |
3) w przypadku osób fizycznych – gdy osoba ta wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niej i jej rodziny, w szczególności pozbawiłoby tę osobę i jej rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych(art. 23 ust .3 pkt 3 ustawy).
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:
|
2 | oświadczenie dłużnika Funduszu, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niego i jego rodziny, w szczególności pozbawiłoby jego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych, |
3 | dokumenty potwierdzające zawarty w oświadczeniu stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym ostatnie złożone zeznanie podatkowe, |
4 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule. |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną. |
Art. 23. ust. 4. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może:
określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, w taki sposób, aby nie stanowiło to pomocy publicznej w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
|
2 | dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:
|
3. | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania). |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną. |
Art. 23. ust. 5. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może:
określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należność, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis, określonymi we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej, dotyczących pomocy de minimis.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | zaświadczenie o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jaką dłużnik Funduszu otrzymał w roku podatkowym, w którym złożono wniosek, oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych lub oświadczenie o wysokości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w tym okresie, |
2 | informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, |
3 | dokumenty potwierdzające prowadzenie przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej, w związku, z którą ubiega się o pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, |
4 | informacja, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (2008/C 14/02) (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6), |
5 | inne dokumenty i informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania). |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną. |
Art. 23 ust. 6 pkt 4 cyt. ustawy dysponent Funduszu może:
umorzyć należność w całości lub w części w przypadkach całkowitej jej nieściągalności, gdy sąd upadłościowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lub 4 lub art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. a.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie ustawy z dnia 28 lutego |
2 | informacja o dacie wpływu wniosku o ogłoszenie upadłości, |
3 | aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS, |
4 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania. |
Art. 23. ust. 7 cyt. ustawy, zgodnie z którym całkowita nieściągalność zachodzi również w przypadku, gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 6 pkt 3, pomimo niewykreślenia z właściwego rejestru faktycznie nie istnieje.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym, |
2 | sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne, |
3 | informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.z 2018.1360 j.t. ze zm.), |
4 | protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego |
5 | postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, |
6 | protokół organu egzekucyjnego z czynności terenowych, |
7 | aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS, |
8 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania). |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną. |
Art. 23 ust. 8. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a |
1 | dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzeniaz uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:
|
2 | aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS; |
3 | postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku; |
4 | dokumenty potwierdzające stan majątkowy dłużnika Funduszu, |
5 | oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, |
6 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania). |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną. |
Art. 23a ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym Dłużnik Funduszu, wobec którego prowadzone jest postępowanie restrukturyzacyjne może złożyć wniosek o wyrażenie zgody na objęcie układem wierzytelności Funduszu wraz z n/w dokumentami i informacjami.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23a ust.1 |
1 | wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności, |
2 | analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
c. założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w pkt. 1 i 2, |
3 | dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 2:
|
4 | oświadczenie dłużnika Funduszu o wielkości pomocy publicznej udzielonej – w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych – i wnioskowanej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis lubpomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, |
5 | informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej, zawierające w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy, |
6 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wnioskowane przez dłużnika Funduszu warunki zwrotu należności Funduszu, w tym dokumenty, o których mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (w zależności od rodzaju wnioskowanej pomocy), a w przypadku, gdy warunki zwrotu należności określone w układzie stanowią wsparcie określone w art. 141 cyt. ustawy układ może zostać zawarty zgodnie z przepisami tej ustawy. |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko dotyczące wnioskowanych przez dłużnika Funduszu warunków zwrotu należności Funduszu wraz ze wskazanymi przez marszałka województwa dokumentami potwierdzającymi wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1508), |
Art. 23a ust. 3 cyt. ustawy, zgodnie z którym dłużnik Funduszu, który zawarł układ z wierzycielami w postępowaniu restrukturyzacyjnym może złożyć wniosek o zawarcie porozumienia w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności, w szczególności o: rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności wraz z n/w dokumentami i informacjami.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23a ust. 3 |
1 | analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
c. założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w pkt. 1 i 2, |
2 | dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:
|
3 | wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności, |
4 | układ zawarty w ramach prowadzonego postępowania restrukturyzacyjnego dłużnika Funduszu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne wraz z prawomocnym postanowieniem o jego zatwierdzeniu oraz inne dokumenty dotyczące układu,w tym dokumenty, o których mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (w zależności od rodzaju wnioskowanej pomocy), a w przypadku, gdy warunki zwrotu należności określone w porozumieniu stanowią wsparcie określone w art. 141 cyt. ustawy, porozumienie może zostać zawarte zgodnie z przepisami tej ustawy. |
5 | oświadczenie dłużnika Funduszu o wielkości udzielonej – w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych – i wnioskowanej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, |
6 | informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej, zawierające w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy, |
7 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wnioskowane przez dłużnika Funduszu warunki zwrotu należności Funduszu. |
| |
| marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko dotyczące wnioskowanych przez dłużnika Funduszu warunków zwrotu należności Funduszu, w tym: |
Wnioski kierowane do dysponenta Fundusz wyłącznie z inicjatywy marszałka województwa.
Art. 23 ust. 6 pkt 1-3 cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może na wniosek przygotowany i skierowany przez marszałka województwa (w jego imieniu dyrektora WUP) umorzyć należność w całości lub w części w przypadku całkowitej jej nieściągalności, gdy zgodnie z:
1) Art. 23 ust. 6 pkt 1 - zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 |
1 | informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu, |
2 | informacje uzyskane w postępowaniu sądowym o wyjawienie majątku dłużnika Funduszu, |
3 | informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2018.1360 j.t. ze zm.), |
4 | protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego, |
5 | postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, |
6 | porównanie kosztów dochodzenia i egzekucji należności Funduszu z kwotą możliwą do uzyskania w postępowaniu windykacyjnym, |
7 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule. |
lub
Art. 23 ust. 6 pkt 2 - osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku, lub pozostawiła ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i jednocześnie nie ma spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, albo osoba fizyczna zmarła i nie ma możliwości dochodzenia należności pomimo przejścia odpowiedzialności na osoby trzecie.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 |
1 | odpis aktu zgonu dłużnika Funduszu, |
2 | prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia, |
3 | informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu, |
4 | informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2018.1360 t.j. ze zm.), |
5 | informacje o składnikach majątkowych wchodzących w skład spadku, uzyskane od spadkobierców dłużnika Funduszu, |
6 | protokół lub inny dokument z wysłuchania spadkobierców dłużnika Funduszu w trybie art. 827 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego stwierdzający brak majątku dłużnika Funduszu, |
7 | prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego, |
8 | dokumentacja dotycząca ustalenia stanu czynnego spadku przez organ egzekucyjny, |
9 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule. |
lub
Art. 23 ust. 6 pkt 3 - osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, została wykreślona z właściwego rejestru, przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie.
Lp. | Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 |
1 | dokument potwierdzający wykreślenie dłużnika Funduszu z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, zwanego dalej „KRS", |
2 | prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego, |
3 | prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu, |
4 | informacja sądu o nieprzerejestrowaniu dłużnika Funduszu do KRS zgodnie z art. 9 ust. 2a ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 2018.986 t.j. ze zm.), |
5 | informacja dotyczącą nieodpłatnego nabycia przez Skarb Państwa z mocy prawa mienia dłużnika Funduszu, zgodnie z art. 9 ust. 2b ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym, |
6 | inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule. |
Szczególne przesłanki, w których marszałek województwa nie dochodzi zwrotu wierzytelności Funduszu od osób do tego zobowiązanych (poprzez zaliczenie tej wierzytelności w koszty).
Art. 23 ust. 8a ustawy, zgodnie z którym, gdy sąd upadłościowy, organ sądowy lub każdy inny właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej z wyłączeniem Danii, uprawniony do wszczęcia i prowadzenia postępowania upadłościowego w stosunku do osoby fizycznej, wyda orzeczenie o umorzeniu zobowiązań upadłego, kwotę umorzonego zobowiązania w części stanowiącej wierzytelność Funduszu marszałek województwa zalicza w koszty Funduszu, o czym niezwłocznie zawiadamia dysponenta.
Art. 16 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, gdy wypłata świadczeń nastąpiła po śmierci pracodawcy, marszałek województwa, o którym mowa w art. 15 ust. 3, kwotę wypłaconych świadczeń zalicza w koszty Funduszu.