Informacja dla dłużników Funduszu

Print Drukuj

Dłużnik Funduszu może złożyć wniosek o określenie warunków zwrotu należności do dysponenta Funduszu przez marszałka województwa. Wnioski mogą dotyczyć rozłożenia należności na raty, odroczenia terminu spłaty, odstąpienia od dochodzenia zwrotu lub umorzenia należności. Wymagane są dokumenty potwierdzające okoliczności wskazane we wniosku, zgodne z obowiązującym rozporządzeniem.

Złożenie wniosku może nastąpić na inicjatywę dłużnika lub marszałka województwa. Ustawa pozwala na umorzenie należności w przypadku całkowitej nieściągalności, gdy procedury windykacyjne nie przynoszą korzyści. Dla osób fizycznych, które nie mogą spłacić swoich zobowiązań z powodów majątkowych lub sytuacji rodzinnej, dostępne są konkretne przesłanki do ubiegania się o umorzenie.

Podobne zasady dotyczą przedsiębiorców, a wnioski muszą być poparte odpowiednimi dokumentami i analizami ekonomicznymi. Dodatkowo, dłużnik w postępowaniu restrukturyzacyjnym ma prawo do zawarcia układu z wierzycielami, co wymaga przedstawienia analizy korzystności warunków zwrotu.

Marszałek województwa musi załączyć swoją opinię prawną oraz stanowisko dotyczące stanu faktycznego. Wnioski dotyczące umorzenia mogą być kierowane tylko z inicjatywy marszałka województwa, a dokumentacja musi dokładnie spełniać wymagania ustawy.

Informacje o wybranych załącznikach

  • (5)2 (P) FGŚP_1 klauzula informacyjna.docx:

    Załącznik zawiera informację o przetwarzaniu danych osobowych w kontekście Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), określając role administratorów oraz cele i podstawy prawne przetwarzania. Kluczowym punktem jest wprowadzenie praw osób, których dane są przetwarzane, na mocy rozporządzenia RODO, w tym m.in. prawo dostępu do danych i prawo do ich sprostowania.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Dłużnik Funduszu  może wystąpić do dysponenta Funduszu za pośrednictwem marszałka województwa, a w jego imieniu do dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U.2018.1433 j.t. ze zm.) z wnioskiem o:

  • określenie warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożenie na raty, odroczenie terminu spłaty należności,
  • odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności,
  • umorzenie w całości lub w części należności Funduszu.

Do wniosku powinny być dołączone dokumenty (potwierdzające wskazane we wniosku okoliczności), wymienione w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2017 r. w sprawie rodzajów dokumentów i informacji wymaganych do rozpatrzenia wniosku o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz.U.  2017.2007 j.t.).

W zależności od spełnienia poszczególnych ustawowych przesłanek, świadczących o nieściągalności należności Funduszu procedura w sprawie określenia warunków zwrotu, odstąpienia od dochodzenia zwrotu należności lub umorzenia należności Funduszu może być wszczęta na wniosek:

  • dłużnika Funduszu za pośrednictwem marszałka województwa (a w jego imieniu dyrektora WUP)
  • marszałka województwa (a w jego imieniu dyrektora WUP) z jego inicjatywy,
    i tak:

- Dłużnik Funduszu może złożyć wniosek, o którym mowa w:

  • art. 23 ust. 9a ustawy o określenie warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożenie na raty, odroczenie terminu spłaty należności, odstąpienie w całości lub w częściod dochodzenia zwrotu należności, lub umorzenie w całości lub w części należności Funduszu.
  • 23a ust. 1 ustawy o wyrażenie zgody na objęcie układem wierzytelności Funduszu (jeżeli wobec dłużnika prowadzone jest postępowanie restrukturyzacyjne),
  • 23a ust. 3 ustawy o zawarcie porozumienia w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności, w szczególności o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności. 

- Wojewódzki Urząd Pracy (w imieniu marszałka województwa) może także z własnej inicjatywy (po wyczerpaniu całej procedury windykacyjnej) wystąpić do dysponenta Funduszu - ministra właściwego do spraw pracy z wnioskiem, o którym mowa w:

  • art. 23 ust. 9 o odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności,  lub umorzenie w całości lub w części należności Funduszu.

Treść ustawowych przesłanek oraz rodzaj dokumentów i informacji wymaganych do rozpatrzenia wniosku o określenie warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności lub odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, umorzenie w całości lub w części należności Funduszu przedstawia się następująco:

  • Art. 23. ust. 3. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może: określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należność, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości, jeżeli podjęcie takiej decyzji przez dysponenta Funduszu:  

1) prowadzi do odzyskania zwrotu wyższej kwoty niż gdyby takiej decyzji nie podjęto (art. 23 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy).

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia z uwagi na  pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:

  1. prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwałę wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza,
  2. prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości lub prawomocne postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego,
  3. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
  4. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne,
  5. oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej,

2

analiza wykazująca, że deklarowana kwota wpłaty przez dłużnika Funduszu spowodowałaby korzystniejszą sytuację Funduszu niż w przypadku wszczęcia postępowania sądowego i poniesienia kosztów sądowych lub w drodze przymusowego dochodzenia zwrotu w postępowaniu egzekucyjnym, wraz z oświadczeniem dłużnika Funduszu zawierającym uprawdopodobnienie zaspokojenia należności Funduszu w wyższym stopniu,

3

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule,(gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji  rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania).

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika opis stanu faktycznego, swoje stanowisko oraz opinię prawną.

 

 lub

2) dochodzenie zwrotu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonej kwoty (art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy)

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:

  1. prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwałę wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza,
  2. prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości lub prawomocne postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego,
  3. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
  4. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne,
  5. oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej,

2

analiza wykazująca, że dochodzenie zwrotu należności Funduszu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonych kwot, z wyliczeniem rzeczywistych kosztów, które należałoby ponieść w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym,

3

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji  rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania).

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika opis stanu faktycznego, swoje stanowisko oraz opinię prawną.

 

 

3) w przypadku osób fizycznych – gdy osoba ta wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niej i jej rodziny, w szczególności pozbawiłoby tę osobę i jej rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych(art. 23 ust .3 pkt 3 ustawy).

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:

  1. prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwałę wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza,
  2. prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości lub prawomocne postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego,
  3. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
  4. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne,
  5. oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej,

2

oświadczenie dłużnika Funduszu, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niego i jego rodziny, w szczególności pozbawiłoby jego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych,

3

dokumenty potwierdzające zawarty w oświadczeniu stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym ostatnie złożone zeznanie podatkowe,

4

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną.

 


Art. 23. ust. 4. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może:
określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć  termin spłaty należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, w taki sposób, aby nie stanowiło to pomocy publicznej w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:

  1. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
    • wartość należności Funduszu,
    • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
    • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
  2. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
    • wartość należności Funduszu,
    • rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
    • wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
    • pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli, z uwzględnieniem posiadanych przez Fundusz zabezpieczeń,
    • szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
    • szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
    • szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym,
  3. założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w pkt. 1 i 2,

2

dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:

  • pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
  • plan naprawczy pozwalający ocenić, czy dłużnik Funduszu będzie w stanie zrealizować spłatę należności zgodnie z zaproponowanymi warunkami, wraz z prognozami finansowymi obejmującymi cały okres, w którym będzie następowała spłata należności Funduszu,
  • ocena prawna możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz,

3.

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji  rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania).

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną.

 

 

Art. 23. ust. 5. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może:
określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należność, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców,  zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis, określonymi we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej, dotyczących pomocy de minimis.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

zaświadczenie o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jaką dłużnik Funduszu otrzymał w roku podatkowym, w którym złożono wniosek, oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych lub oświadczenie o wysokości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w tym okresie,

2

informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis,

3

dokumenty potwierdzające prowadzenie przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej, w związku, z którą ubiega się o pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, 

4

informacja, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (2008/C 14/02) (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6),

5

inne dokumenty i informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji  rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania).

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną.

 

 

Art. 23 ust. 6 pkt 4 cyt. ustawy  dysponent Funduszu może:

umorzyć należność w całości lub w części w przypadkach całkowitej jej nieściągalności, gdy sąd upadłościowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lub 4 lub art. 8 ust. 1 pkt 1 lit. a.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie ustawy z dnia 28 lutego
2003 r. - Prawo upadłościowe o:
a) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu, jeżeli jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów,
b) oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu w razie stwierdzenia, że jego majątek obciążony jest hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską, a pozostały jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
c) umorzeniu postępowania upadłościowego dłużnika Funduszu, jeżeli majątek pozostały po wyłączeniu z niego przedmiotów majątkowych dłużnika Funduszu obciążonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,

2

informacja o dacie wpływu wniosku o ogłoszenie upadłości,

3

aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS,

4

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, także  oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji  rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania.

 

 

Art. 23. ust. 7 cyt. ustawy zgodnie z którym całkowita nieściągalność zachodzi również w przypadku, gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 6 pkt 3, pomimo niewykreślenia z właściwego rejestru faktycznie nie istnieje.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,

2

sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne,

3

informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U.z 2018.1360 j.t. ze zm.),

4

protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego

5

postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,

6

protokół organu egzekucyjnego z czynności terenowych,

7

aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS,

8

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji  rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania).

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną.

 

 

Art. 23 ust. 8. cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9 i 9a

1

dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzeniaz uwagi na  pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości:

  1. prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwałę wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza,
  2. prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości lub prawomocne postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego;
  3. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
  4. sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne,
  5.  oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej.

2

aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS;

3

postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku;

4

dokumenty potwierdzające stan majątkowy dłużnika Funduszu,

5

oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym,

6

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule, (gdy wniosek skierował dłużnik także oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym, a w przypadku dłużnika będącego osobą fizyczną także oświadczenie o sytuacji rodzinnej, dochodach i kosztach utrzymania).

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko, opis stanu faktycznego oraz opinię prawną.

 

 

Art. 23a ust. 1 cyt. ustawyzgodnie z którym Dłużnik Funduszu, wobec którego prowadzone jest postępowanie restrukturyzacyjne może złożyć wniosek o wyrażenie zgody na objęcie układem wierzytelności Funduszu wraz z n/w dokumentami i informacjami.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23a ust.1

1

wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności,

2

analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:

  1. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
    • wartość należności Funduszu,
    • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
    • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
  2. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
    • wartość należności Funduszu,
    • rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
    • wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
    • pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli, z uwzględnieniem posiadanych przez Fundusz zabezpieczeń,
    • szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
    • szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
    • szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym,

c. założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w pkt. 1 i 2,

3

dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 2:

  • pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
  • ocena prawna możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz,

4

oświadczenie dłużnika Funduszu o wielkości pomocy publicznej udzielonej – w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych – i wnioskowanej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis lubpomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,

5

informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej, zawierające w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy,

6

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wnioskowane przez dłużnika Funduszu warunki zwrotu należności Funduszu, w tym dokumenty, o których mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (w zależności od rodzaju wnioskowanej pomocy), a w przypadku, gdy warunki zwrotu należności określone w układzie stanowią wsparcie określone w art. 141 cyt. ustawy układ może zostać zawarty zgodnie z przepisami tej ustawy.

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko dotyczące wnioskowanych przez dłużnika Funduszu warunków zwrotu należności Funduszu wraz ze wskazanymi przez marszałka województwa dokumentami potwierdzającymi wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1508),

 

 

Art. 23a ust. 3 cyt. ustawy, zgodnie z którym dłużnik Funduszu, który zawarł układ z wierzycielami w postępowaniu restrukturyzacyjnym może złożyć wniosek o zawarcie porozumienia w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności, w szczególności o: rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty należności wraz z n/w dokumentami i informacjami. 

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23a ust. 3

1

analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:

  1. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
    • wartość należności Funduszu,
    • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
    • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
  2. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
    • wartość należności Funduszu,
    • rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
    • wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
    • pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli,  z uwzględnieniem posiadanych przez Fundusz zabezpieczeń,
    • szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
    • szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
    • szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym,

c. założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w pkt. 1 i 2,

2

dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:

  • pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
  • ocena prawna możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz,

3

wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności,

4

układ zawarty w ramach prowadzonego postępowania restrukturyzacyjnego dłużnika Funduszu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne wraz z prawomocnym postanowieniem o jego zatwierdzeniu oraz inne dokumenty dotyczące układu,w tym dokumenty, o których mowa w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (w zależności od rodzaju wnioskowanej pomocy), a w przypadku, gdy warunki zwrotu należności określone w porozumieniu stanowią wsparcie określone w art. 141 cyt. ustawy, porozumienie może zostać zawarte  zgodnie z przepisami tej ustawy.

5

oświadczenie dłużnika Funduszu o wielkości udzielonej – w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat obrotowych – i wnioskowanej pomocy publicznej oraz pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,

6

informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej, zawierające w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy,

7

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wnioskowane przez dłużnika Funduszu warunki zwrotu należności Funduszu.

 

 

marszałek województwa dołącza do wniosku dłużnika swoje stanowisko dotyczące wnioskowanych przez dłużnika Funduszu warunków zwrotu należności Funduszu, w tym:
a) sporządzoną przez marszałka województwa opinię, z której wynika, że dłużnik Funduszu znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu komunikatu Komisji – Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1),
b) ocenę marszałka województwa wskazującą, czy plan restrukturyzacyjny prowadzi do odzyskania przez dłużnika Funduszu długookresowej konkurencyjności na rynku.

 

 

Wnioski  kierowane do dysponenta Fundusz wyłącznie z inicjatywy marszałka województwa.

Art. 23 ust. 6 pkt 1-3 cyt. ustawy, zgodnie z którym dysponent Funduszu może na wniosek przygotowany i skierowany przez marszałka województwa (w jego imieniu dyrektora WUP) umorzyć należność w całości lub w części w przypadku całkowitej jej nieściągalności, gdy zgodnie z:
1) Art. 23 ust. 6 pkt 1 - zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9

1

informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu,

2

informacje uzyskane w postępowaniu sądowym o wyjawienie majątku dłużnika Funduszu,

3

informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2018.1360 j.t. ze zm.),

4

protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,

5

postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,

6

porównanie kosztów dochodzenia i egzekucji należności Funduszu z kwotą możliwą do uzyskania w postępowaniu windykacyjnym,

7

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

 

 

lub 

Art. 23 ust. 6 pkt 2 - osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku, lub pozostawiła ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i jednocześnie nie ma spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, albo osoba fizyczna zmarła i nie ma możliwości dochodzenia należności pomimo przejścia odpowiedzialności na osoby trzecie.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9

1

odpis aktu zgonu dłużnika Funduszu,

2

prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia,

3

informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu,

4

informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2018.1360 t.j. ze zm.),

5

informacje o składnikach majątkowych wchodzących w skład spadku, uzyskane od spadkobierców dłużnika Funduszu,

6

protokół lub inny dokument z wysłuchania spadkobierców dłużnika Funduszu w trybie art. 827 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego stwierdzający brak majątku dłużnika Funduszu,

7

prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,

8

dokumentacja dotycząca ustalenia stanu czynnego spadku przez organ egzekucyjny,

9

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

 

 

 lub

Art. 23 ust. 6 pkt 3 - osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, została wykreślona z właściwego rejestru, przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie.

Lp.

Załączniki do wniosku, o którym mowa w art. 23 ust. 9

1

dokument potwierdzający wykreślenie dłużnika Funduszu z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, zwanego dalej „KRS",

2

prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,

3

prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu,

4

informacja sądu o nieprzerejestrowaniu dłużnika Funduszu do KRS zgodnie z art. 9 ust. 2a ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. 2018.986 t.j. ze zm.),

5

informacja dotyczącą nieodpłatnego nabycia przez Skarb Państwa z mocy prawa mienia dłużnika Funduszu, zgodnie z art. 9 ust. 2b ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym,

6

inne dokumenty lub informacje potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

 

Szczególne przesłanki, w których marszałek województwa nie dochodzi zwrotu wierzytelności Funduszu od osób do tego zobowiązanych (poprzez zaliczenie tej wierzytelności w koszty).

Art. 23 ust. 8a ustawy, zgodnie z którym, gdy sąd upadłościowy, organ sądowy lub każdy inny właściwy organ państwa członkowskiego Unii Europejskiej z wyłączeniem Danii, uprawniony do wszczęcia i prowadzenia postępowania upadłościowego w stosunku do osoby fizycznej, wyda orzeczenie o umorzeniu zobowiązań upadłego, kwotę umorzonego zobowiązania w części stanowiącej wierzytelność Funduszu marszałek województwa zalicza w koszty Funduszu, o czym niezwłocznie zawiadamia dysponenta. 
Art. 16 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, gdy wypłata świadczeń nastąpiła po śmierci pracodawcy, marszałek województwa, o którym mowa w art. 15 ust. 3, kwotę wypłaconych świadczeń zalicza w koszty Funduszu.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu