„Pracujesz, bądź pracowałeś za granicą? Sprawdź co powinieneś wiedzieć!

Print Drukuj
Zakończyłeś pracę za granicą, wróciłeś do kraju i chcesz ubiegać się o zasiłek dla osób bezrobotnych lub przenieść świadczenie do Polski?
Mieszkasz za granicą i tam zamierzasz starać się o analogiczne wsparcie?
Sprawdź, jakie druki oraz dokumenty będą Ci potrzebne, jak możesz skontaktować się z urzędem oraz w jaki sposób najlepiej dokumenty te przekazać, troszcząc się o nasze wspólne bezpieczeństwo związane z epidemią koronawirusa. 
Zastanawiasz się co zrobić, aby załatwić dokument PDU1 (unijne świadectwo pracy)?
 
Pamiętaj ! Dokument PDU1 jest Twoim świadectwem pracy. Jeżeli pracowałeś w jednym z państw UE/EOG/Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii i nie posiadasz dokumentu PD U1, to  powinieneś
zwrócić się do właściwej instytucji w kraju zatrudnienia
po ustaniu zatrudnienia z wnioskiem o jego wydanie.
Szczegółowe informacje masz tutaj - sprawdź
  1. Sprawdź, który druk odpowiada Twojej sytuacji i pobierz go:
1. Osoby bezrobotne, które do Polski wróciły z przyznanym przez zagraniczną instytucję właściwą zasiłkiem dla bezrobotnych, tzw. transfer (dokument PD U2) powinny złożyć druki:
  • Wniosek o transfer zasiłku dla bezrobotnych do Polski z krajów UE/EOG (pobierz)
Szczegółowe informacje masz tutaj - sprawdź

2. Osoby bezrobotne, które o świadczenie dla bezrobotnych starają się w Polsce i do polskich okresów ubezpieczenia dołączają okresy ubezpieczenia za granicą powinny złożyć:  
  • Wniosek o ustalenie prawa do zasiłku dla bezrobotnych po pracy za granicą (pobierz)
  • Oświadczenie osoby powracającej z zagranicy (pobierz)
  • Oświadczenie o sposobie rozwiązania stosunku pracy (pobierz)
  • Inne dokumenty z linku …. (w przypadku braku dokumentu PD U1)
Zastanawiasz się co zrobić, aby załatwić dokument PDU1
 
Szczegółowe informacje masz tutaj - sprawdź

3. Osoby, które o zasiłek dla bezrobotnych starają się za granicą i w tym celu niezbędne jest udokumentowanie okresu ubezpieczenia w Polsce powinny złożyć druk:  
  • Wniosek o wydanie dokumentu PD U1 (pobierz)
Szczegółowe informacje masz tutaj- sprawdź 
 

II. Następnie wydrukuj pobrane pliki i wypełnij je, załącz do nich odpowiednie dokumenty w formie papierowej (na każdym druku widnieją informacje, jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku).

  1. Jeżeli potrzebujesz jakiejkolwiek pomocy – kontaktuj się telefonicznie lub mailowo:
Pracownicy Zespołu ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego:
Pokój nr 9
Dariusz Wójcik
tel. 41 36 41 659, e-mail: d.wojcik@wup.kielce.pl  
Agnieszka Stokowiec
tel. 41 36 41 659, e-mail: a.stokowiec@wup.kielce.pl 
Pokój nr 10
Sebastian Kot
tel. 41 36 41 609, e-mail: s.kot@wup.kielce.pl
Marcin Biały
tel. 41 36 41 609, e-mail: m.bialy@wup.kielce.pl
Joanna Bernacka
tel. 41 36 41 609, e-mail: j.bernacka@wup.kielce.pl
Elżbieta Sarnecka-Kozioł
tel. 41 36 41 609, e-mail: e.sarnecka-koziol@wup.kielce.pl
Pokój nr 13
Kierownik Zespołu
Joanna Borowska
tel. 41 36 41 646, e-mail: j.borowska@wup.kielce.pl

Ze względu na duże obciążenie linii telefonicznych prosimy o cierpliwość jak również zachęcamy do kontaktów z nami drogą korespondencyjną oraz elektroniczną: wup@wup.kielce.pl
Informacje udzielane są od poniedziałku do piątku, od godz. 7.30 – 15.30.
  1. Całą dokumentację prześlij pocztą tradycyjną lub za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej  (ePUAP podpisany PZ) -adresy poniżej – w ten sposób przyczynisz się do zachowania naszego wspólnego bezpieczeństwa:
    • pocztą tradycyjną na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach, ul. Witosa 86, 25-561 Kielce,
    • na adres elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP: /WUPKielce/SkrytkaESP lub /WUPKielce/skrytka
  1. Oczekuj na odpowiedź urzędu, zostanie ona przekazana jak najszybciej.

Dokładamy starań do tego, aby cały proces obsługi odbył się jak najszybciej. Jednak z uwagi na to, że sprawom tym towarzyszy konieczność prowadzenia korespondencji z instytucjami innych krajów, które mierzą się z problemami związanymi z koronawirusem, czas ten może się wydłużyć. Prosimy Państwa o cierpliwość.